Πέμπτη, 26 Μαΐου 2016

Μπορεί ένας διαδραστικός χάρτης να φέρει την ειρήνη;


Ο Δαλάι Λάμα πιστεύει, ναι.

Ένας θρησκευτικός ηγέτης γνωρίζει πόσο μεγάλη σημασία για την ανθρωπότητα έχουν τα συναισθήματα που νιώθουμε ανά πάσα στιγμή. Φτιάχνουμε το μέλλον μας ανάλογα με τα συναισθήματα που εκπέμπουμε. Με λίγα λόγια: 'Ο Νόμος της Έλξης'!

Το έργο της επούλωσης των πληγών της ανθρωπότητας μπορεί να φαίνεται άπιαστος στόχος για πολλούς. Αλλά ο Tenzin Gyatso, ο 14ος Δαλάι Λάμα, δεν είναι το είδος του ανθρώπου που αποθαρρύνεται εύκολα.

Ο Δαλάι Λάμα συνεργάστηκε για το σκοπό αυτό με τον διάσημο ψυχολόγο Δρ. Paul Ekman για τη δημιουργία ενός «Άτλαντα Συναισθημάτων» που έχει ως στόχο να χαρτογραφήσει όλα τα συναισθήματα που μπορεί να βιώσει ένας άνθρωπος. Το διαδραστικό online έργο, ξεκίνησε στις 6/5/16 και είναι ο τρόπος του Δαλάι Λάμα να ενθαρρύνει τους ανθρώπους σε όλο τον κόσμο να έρθουν περισσότερο σε επαφή με τα συναισθήματά τους, πράγμα που πιστεύει ότι θα συμβάλει στην παγκόσμια ειρήνη.

Ο βουδιστής ηγέτης του Θιβέτ είπε στην εφημερίδα The New York Times ότι ο ίδιος πιστεύει πως όταν τα άτομα αποκτούν αυτο-επίγνωση των συναισθημάτων τους, αυτό το γεγονός μπορεί να έχει μεγάλη επίδραση στην κοινωνία.
«Έχουμε εκ φύσεως καταστροφικά αλλά και εποικοδομητικά συναισθήματα», δήλωσε ο Δαλάι Λάμα. «Οι άνθρωποι θα πρέπει να δείχνουν μεγαλύτερη προσοχή σε αυτά, από το νηπιαγωγείο μέχρι και το πανεπιστημιακό επίπεδο. Δεν είναι κάτι που αφορά μόνο τη γνώση, αλλά και τη δημιουργία ενός ευτυχισμένου ανθρώπινου όντος... μια ευτυχισμένη οικογένεια, ευτυχισμένη κοινότητα και, τελικά, χαρούμενη ανθρωπότητα».

Το έργο που ανέλαβαν να φέρουν εις πέρας είναι αποτέλεσμα των ετών φιλίας μεταξύ του Δαλάι Λάμα και του Δρ. Ekman. Οι δυο τους συναντήθηκαν για πρώτη φορά στην Νταραμσάλα της Ινδίας, το 2000, και έχουν κρατήσει επαφή από τότε για να μιλάνε για την συναισθηματική επίγνωση.
«Ο Δαλάι Λάμα κατέβαλε στον Δρ. Ekman τουλάχιστον $ 750.000 για την ανάπτυξη του πρότζεκτ, το οποίο ξεκίνησε ως αίτημα του θρησκευτικού ηγέτη πριν από μερικά χρόνια», αναφέρει η εφημερίδα.
Οι πέντε κατηγορίες συναισθημάτων
Για τον Άτλαντα των Συναισθημάτων, ο Δρ. Ekman συνεργάστηκε με την κόρη του, την ψυχολόγο Δρ. Εύα Ekman, και την εταιρεία οπτικοποίησης δεδομένων με έδρα στο Σαν Φρανσίσκο, Stamen Design. Παίρνοντας ως βάση μια έρευνα κορυφαίων επιστημόνων και ψυχολόγων στο πεδίο, ο Ekman συνέθεσε το πλήρες φάσμα των ανθρώπινων συναισθημάτων και το κατέταξε σε πέντε μεγάλες κατηγορίες: του θυμού, του φόβου, της αηδίας, της θλίψης και της απόλαυσης.

Εάν οι κατηγορίες αυτές σας φαίνονται οικείες, είναι επειδή είναι τα ίδια πέντε συναισθήματα που ανθρωποποιήθηκαν στην ταινία της Disney-Pixar "Inside Out". Ο Ekman ήταν ένας από τους επιστήμονες που οι δημιουργοί της ταινίας ζήτησαν τη γνώμη τους και την έβαλαν στην ταινία.
Ο online Άτλας εξηγεί κάθε ένα από αυτά τα βασικά συναισθήματα και στη συνέχεια πηγαίνει μερικά βήματα περαιτέρω μέσω της σύνδεσής τους με τις διαφορετικές συναισθηματικές καταστάσεις, αφορμές, ενέργειες και διαθέσεις.
Από την απογοήτευση στην αγωνία
Για παράδειγμα, στο www.AtlasOfEmotions.com οι χρήστες μπορούν να εξερευνήσουν πώς εξωτερικές αφορμές, όπως η απώλεια ενός αγαπημένου προσώπου, ή η απόρριψή τους από κάποιον που θεωρούν σημαντικό, μπορεί να τους οδηγήσει στο συναίσθημα της θλίψης. Η θλίψη προκαλεί στη συνέχεια μια σειρά από συναισθηματικές καταστάσεις, από την απογοήτευση που είναι η λιγότερο έντονη μορφή, έως την αγωνία, που είναι η πιο έντονη. Η θλίψη μπορεί επίσης να οδηγήσει σε ορισμένες συναφείς πράξεις – όπως το να νιώσει κάποιος ντροπή, να θέλει να διαμαρτυρηθεί , ή να αναζητήσει παρηγοριά. Μια μεγαλύτερη διάρκεια του συγκεκριμένου συναισθήματος οδηγεί σε μια διάθεση που μπορεί να τον οδηγεί στο να βιώνει το συναίσθημα πιο συχνά και πιο έντονα.

«Ο στόχος της εργασίας αυτής είναι να δώσει στους ανθρώπους περισσότερη κατανόηση του πώς λειτουργούν τα συναισθήματα – από πού προέρχονται και ποιες δράσεις προκαλούν», δήλωσε ο Ekman σε ένα δελτίο τύπου σχετικά με την ιστοσελίδα. «Ο Δαλάι Λάμα κι εγώ συμφωνούμε ότι τα συναισθήματά μας μπορεί να είναι εποικοδομητικά, αν υποστηρίζουν τη συνεργασία. Άλλωστε είμαστε κοινωνικό είδος».

Πηγή: Huffpost Religion
Μετάφραση: Αγγελική Σ. Νατσούλη

Σάββατο, 7 Μαΐου 2016

Πώς να σταματήσουμε την ανησυχία

Copyright www.heretakis.com

Είμαι σίγουρη ότι όλοι γνωρίζουμε τα λόγια του σοφού λαού μας «το κακό θα τριτώσει», αλλά και τη ρήση των αρχαίων προγόνων μας «ενός κακού μύρια έπονται». Αυτά δεν είναι λόγια ειπωμένα στην τύχη καθώς γνωρίζουμε ότι δεν υπάρχει ‘τύχη’ και ‘τυχαίο’. Αν συνεχίσετε την ανάγνωση θα καταλάβετε το νόημα των λόγων αυτών.

Αποδέχεστε την ανησυχία σαν κάτι νορμάλ. Την θεωρείτε ως μια λογική αντίδραση στα προβλήματα της ζωής. Και ξέρετε, επίσης, ότι  δημιουργεί συναισθηματικό άγχος και στρες στο σώμα σας. Και τι κάνετε;

Υπάρχουν κάποια απλά βήματα που αν τα εφαρμόσετε θα νιώσετε καλύτερα εν μέσω ανησυχίας! Αλλά πρώτα επιτρέψτε μου να σας πω γιατί θα πρέπει να σταματήσουμε να ανησυχούμε. Πιστεύω ότι είστε πολύ λογικοί άνθρωποι. Και μόλις καταλάβετε γιατί η Ανησυχία είναι επιζήμια για εσάς, για όλους μας, θα μπορέσετε να ανοιχτείτε και να χρησιμοποιήσετε αβίαστα τη διαδικασία που σας προτείνω.

Η ανησυχία δεν είναι απλώς ένα αθώο μικρό πράγμα που κάνουμε σιωπηλά, ιδιωτικά στο μυαλό μας. Κάπου στην πορεία, αποκτήσαμε την εσφαλμένη αντίληψη ότι, προκειμένου να δείξουμε πόσο φροντίζουμε, πόσο ενδιαφερόμαστε και πόσο συναισθηματικά επενδύουμε σε κάτι, πρέπει να ανησυχούμε.

Η ανησυχία ποτέ δεν βοηθά... στην πραγματικότητα, μας πληγώνει, επειδή οι σκέψεις που μας προκαλούν φόβο δρουν ως αρνητική επιβεβαίωση. Εντυπώνουμε επανειλημμένα στην ψυχή και στο υποσυνείδητό μας οράματα αρνητικής έκβασης. Αυτοϋπνωτιζόμαστε με τις δυστυχίες που τόσο διακαώς επιθυμούμε να αποφύγουμε. Και μέσα από τη λειτουργία του Νόμου της Έλξης, εκδηλώνουμε αυτήν την πραγματικότητα ως μέλλον μας, και το χειρότερο, την επαναλαμβάνουμε εσαεί.

Επιτρέποντας στους φόβους μας να τρέχουν αχαλίνωτα και ανεξέλεγκτα στο νου μας κάνουμε μια πολύ κακή χρήση της δημιουργικής δύναμης που διαθέτουμε όλοι. Θυμηθείτε, μπορούμε να δημιουργήσουμε την πραγματικότητά μας μέσω της συνειδητής εστίασης του νου μας.

Ξέρω ότι θέλουμε όλοι να πετύχουμε κάτι καλύτερο. Ξέρω ότι θέλουμε να βιώσουμε καταπληκτικά αποτελέσματα στους τομείς που αντιμετωπίζουμε προκλήσεις. Και πιστεύω ότι μπορεί ο καθένας. Ας φτάσουμε τώρα στο πώς με αυτά τα λίγα απλά βήματα.

Βήμα 1: Παρατήρηση

Κατ 'αρχήν, πάρτε την απόφαση ότι θα παρατηρείτε τον εαυτό σας για να τον ‘πιάσετε’ όταν αρχίσει να ανησυχεί. Με τον τρόπο αυτό θα καταλαβαίνετε αμέσως πότε αρχίζετε να ανησυχείτε.

Βήμα 2: Κι αν δεν...;

Δεύτερον, ρωτήστε τον εαυτό σας "Τι θα γινόταν αν συνέβαινε - αντιθέτως - το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα"; Θέστε υπό αμφισβήτηση τους φόβους που σας κλέβουν την ενέργεια, συναισθηματικά. Θυμηθείτε, το μέλλον είναι μια πιθανότητα. Το μέλλον δημιουργείται από τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις προσδοκίες που βγάζετε προς τα έξω την παρούσα στιγμή. Πείτε: «Κι αν συνέβαινε το εντελώς αντίθετο;» και φανταστείτε τη δυνατότητα της χαράς, της απόλαυσης και της επιτυχίας, νιώστε το ζεστό κύμα εμπιστοσύνης, της πίστης και της αγάπης να εξαπλώνεται ​​και να σας καλύπτει.

Βήμα 3: Ο φόβος δείχνει πίστη στην Αρνητικότητα

Τρίτον, υπενθυμίστε στον εαυτό σας ότι, όταν προβάλετε τους φόβους σας στο μέλλον, θέτετε την πίστη σας 100% στην εκδήλωσή τους. Πάντα δείχνετε εμπιστοσύνη. Η δυνατότητα να έχετε πίστη είναι ενσωματωμένη στην ύπαρξή σας. Πρέπει απλά να κατευθύνετε συνειδητά το επίκεντρο της δύναμης της πίστης σας. Ρωτήστε τον εαυτό σας, «Πού τοποθετώ την εμπιστοσύνη μου»; Όταν εμπιστεύεστε τους φόβους σας, επενδύετε όλη τη δημιουργική δύναμη της προσδοκίας, οραματισμού και προβολής στην αρνητικότητα. Αυτή είναι μια λανθασμένη χρήση της πίστης.

Επιλέξτε τη θετικότητα. Επιλέξτε να δείξετε εμπιστοσύνη στο αποτέλεσμα που επιθυμείτε. Μερικές φορές, η επιλογή είναι τόσο απλή όσο η αναδιάταξη των επίπλων σας μέσα στο νου σας. Και άλλες φορές, όταν έχετε ασκηθεί επί χρόνια να υπνωτίζεστε με την αρνητικότητα, μπορεί να δυσκολευτείτε περισσότερο να κάνετε αυτή την αλλαγή. Η λύση βρίσκεται στο να χρησιμοποιήσετε τη βοήθεια μιας πρότασης. Δημιουργήστε ένα μάντρα από μια απλή φράση ...ποιο θέλετε να είναι το αποτέλεσμα και τι θέλετε να πιστεύετε ότι θα γίνει... σε χρόνο ενεστώτα: «Είμαι υγιής και έχω αφθονία». Με τη συνεχή αυτή επιβεβαίωση, θα αποκτήσετε και την εμπιστοσύνη.

Βήμα 4: Αποφασίστε να μην ανησυχείτε

Το τέταρτο βήμα είναι το πιο σημαντικό. Κι είναι τόσο ισχυρό που, αν τη στιγμή του άγχους ξεχάσετε το δεύτερο και το τρίτο βήμα, αυτό και μόνο (το τέταρτο) θα μπορέσει να σώσει την ημέρα για σας.

Πείτε ότι δεν θα ανησυχείτε για ένα συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Αυτό το χρονικό διάστημα μπορεί να είναι το υπόλοιπο της ημέρας, οι επόμενες ώρες ή τα επόμενα 15 λεπτά. Χρησιμοποιήστε την περίπτωση των 15 λεπτών μη-ανησυχίας μόνο εάν είστε τόσο ανήσυχοι που βρίσκεστε στο σημείο 10 της κλίμακας ανησυχίας από το 0-10.

Είναι σημαντικό η χρονική περίοδος που θα ορίσετε να είναι σε λογικά πλαίσια, σε πλαίσια που ξέρετε ότι μπορείτε να χειριστείτε. Δεν έχει απολύτως καμία χρησιμότητα να πείτε στον εαυτό σας ότι δεν θα ανησυχήσετε ποτέ ξανά.

Στην αρχή ίσως χρειαστεί να επαναλάβετε αυτή την απόφαση μερικές φορές. Αλλά η αποφασιστικότητα θα δημιουργήσει ένα μηχανισμό μέσα σας και μετά θα γίνεται αυτόματα.
Copyright www.heretakis.com
Αυτή η απλή διαδικασία των 4 βημάτων θα σας γλιτώσει από το συναισθηματικό ταρακούνημα της ανησυχίας και θα σας κάνει πιο συνειδητούς δημιουργούς της ζωής σας. Και αν όλοι αποφασίζαμε να εστιαζόμαστε σε αυτά που επιθυμούμε για το μέλλον μας, αντί σε εκείνα που ακούμε και βλέπουμε στα ραδιόφωνα και στις τηλεοράσεις μας, να είστε βέβαιοι ότι η κατάσταση θα άλλαζε μέσα σε λίγους μήνες. Αλλά δεν το κάνουμε... και αυτό δείχνει πόσο μας ευχαριστεί η κατάσταση που ζούμε!

Α.Ν.